První adventní neděli již podruhé připravili žáci naší školy z 9.C pro své spolužáky z nultých až čtvrtých ročníků trasu proseckými skalami, kde mohly děti společně s rodiči potkat pohádkové postavy. Jsme moc rádi, že navzdory nízkým teplotám se nás sešla velká skupina.

V loňském roce bylo na trase bláto, letošní rok byla cesta sněhová, a děti byly nadšené z poznání, jak sníh krásně „osvětluje celou trasu". Za soumraku se účastníci sešli u Vinařského sloupu, kde si mohli zazpívat několik vánočních písní s kytarou a vydat se postupně ke stanovištím s pohádkovými postavami, které zpívaly, mávaly, předváděly scénky, někde došlo i na povinné koulování pohádkových postav.

V cíli na děti čekala malá odměna. 

Velké poděkování za pomoc při organizaci prvoadventního průvodu patří nejen dětem 9.C, ale i paní učitelkám a maminkám za dohled na stanovištích. 

Ještě před „Světýlky“ se na procházku s lampiony podvečerním Parkem přátelství vydala i 5.B paní učitelky Radové. I bez třpytivého sněhu si děti cestu se světýlky užily.

Mgr. Hana Štěpánková, TU 9.C

Mgr. Naďa Koháková

Když se řekne psychiatrická nemocnice Bohnice, každému se hned vybaví lidé s duševním onemocněním, ale v této nemocnici je mnoho oddělení , např. dětské, rehabilitační, LDN, ochranné léčby aj..

S organizací PRAK jsme se podívali k tvořivým dílnám, do zvěřince a v divadle ZA plotem jsme shlédli film o historii psychiatrie, její léčbě v různých dobách. Poté jsme měli přednášku s lékařem na téma sexuálních poruch a deviací. Na závěr nám tři muži z pavilonu oddělení závislostí vyprávěli svůj životní příběh o závislosti na drogách, alkoholu a automatech. Vyprávění a následná diskuze byly velmi poučné.

S organizací PRAK jsme navštívili i věznici v Praze Ruzyni. Exkurze je určena pouze pro žáky od 15 let.

Seznámili jsme se s prostory věznice, kde jsme mohli mít jen občanský průkaz a kapesník, vše ostatní zůstalo ve skříňkách u vchodu. A protože napadl sníh, viděli jsme i vězně pracovat – odklízet sníh nebo jsme je potkali ve vězeňské kapli. Jakákoliv naše otázka byla našimi průvodci zodpovězena.

Z této exkurze jsme získali nové informace a doufáme, že nikdo z nás se za zdi věznic nikdy nepodívá.

Mgr. Hana Štěpánková, Mgr. Gabriela Janů

V úterý 23.listopadu žáci osmé a deváté třídy vyrazili se školou na Scholu Pragensis. To je veletrh pražských škol. Každá škola zde má svůj stánek, kde si žáci mohou popovídat s bývalými absolventy škol a nebo jejich současným žáky, případně s učiteli. Mohou se jich ptát na otázky, které je zajímají a které se jinak nikde jinde nedozví. Také se tam žáci mohou dozvědět o školách, které ani nemusí vědět, že existují. Je to skvělá příležitost najít školu, která je určena právě pro vás.

V. Fialová, 8. třída

Vážení rodiče,

předávám informace z MŠMT.

 

Webové stránky k přijímacímu řízení


Došlo ke spuštění webových stránek, které jsou členěny se zaměřením na jednotlivé aktéry. Stránky
budou hlavním zdrojem informací, které s novým systémem průběhu a přijímání do středních škol
a konzervatoří souvisí, a to jak pro uchazeče a jejich zákonné zástupce, tak pro základní a střední školy.
Webové stránky se budou postupně doplňovat dalšími potřebnými informacemi. Zahrnou návody,
jak v přijímacím řízení postupovat, metodické a informační přehledové materiály, harmonogram
přijímacího řízení a další dokumenty s přijímacím řízením související. Také budou obsahovat možnost
přihlášky na semináře, viz níže.
Prostřednictvím webových stránek bude také zpřístupněn informační systém, který umožní:
       - plně elektronické přihlašování uchazečů nebo vytvoření listinné podoby přihlášky
prostřednictvím výpisu z informačního systému,
        - prostředí pro administraci úkonů mezi střední školou a konzervatoří a Centrem pro zjišťování
výsledků vzdělávání (CZVV),
         - rozřazování uchazečů do středních škol a konzervatoří a
         - zveřejnění výsledků.
Webové stránky jsou dostupné na odkaze: https://www.prihlaskynastredni.cz/

 

Připomínám, že informační schůzka k přijímacímu řízení na SŠ s naší výchovnou poradkyní proběhne 29.1.2024.

 

Mgr. Naďa Koháková

ředitelka školy

Ještě dřív než začne ta pravá pohoda Vánoc, kdy každá maminka neví kam dřív skočit, rozhodlo se naše oddělení pozvat na chvilku svoje nejmilejší, zamlsat si, zazpívat a třeba si i zatancovat.

Přípravy byly veliké. Začali jsme už v úterý. Škrábání jablek – nelítostný boj se škrabkami a struhadly, indiáni ustáli se ctí a tou malou kapkou krve bylo potvrzeno odhodlání a houževnatost statečného kmene. Naplněno, umotáno a upečeno bylo 17 nohavic lahodných štrúdlů.

Ve středu odpoledne se Wigwam zaplnil „radou starších“, kteří byli nalákáni na indiánský obřad s občerstvením. Přišli ve velmi hojném počtu. Indiánský šaman „Smutný, i když jindy veselý“ “ svědomitě předříkával text a melodicky i rytmicky držel svůj kmen „Prosékú“ při celém obřadu. K rituálnímu tanci „ramcamcam“ se přidali i stařešinové rodu. Občerstvení si tedy zasloužili. Každý si domů odnášel svatomartinskou husičku na pekáči, s dlouhodobou trvanlivostí, ale hlavně malými indiány vlastnoručně připravenou půlnohavici voňavého a s láskou připravovaného jablečného štrúdlu, určenou k okamžité spotřebě.

Děkuji všem rodičům za podporu.                   

Renata Hánová

výkonná náčelnice

V úterý 21. listopadu jsme se třídy 0. A a 1. C vypravily na první společný výlet metrem, a to až na Letnou do Národního zemědělského muzea. Na dvorku nás přivítaly místní slepičky a pak jsme se již pustili do objevování muzea. Napřed jsme si všichni prohlédli výstavu traktorů – na některé jsme se mohli dokonce posadit nebo si část expozice projet na dětských šlapacích traktorech. Po traktoriádě jsme se přesunuli do „Gastroherny“, kde jsme se podívali, jak vypadá zahrádka, očichali jsme si různá koření a zkusili jsme si vytřídit čočku a hrách jako Popelka. Pak už jsme se jen prošli voňavým lesem, podívali jsme se, jak vypadá v noci a na jaká zvířata v něm můžeme narazit.
Všichni zaměstnanci muzea k nám byli milí a vstřícní a „naše“ děti se chovaly naprosto vzorně a ukázkově – jako správní školáci. A teď už se jen můžeme těšit na další výlet.

Vážení rodiče, milí žáci,

naše základní škola bude dne 27. 11. 2023 uzavřená a ve stávce. Bude uzavřena i školní družina a jídelna školy, tj. obědy tento den vůbec nebudou přihlášeny. Kroužky neproběhnou, budeme je realizovat v náhradním termínu.

Pracovníci naší školy (učitelé i provozní zaměstnanci) se drtivou většinou rozhodli podpořit požadavky školských odborů. Účast zaměstnance na stávce je realizací ústavního práva a není možné mu v tom bránit.

Důvodem stávky jsou úspory v rozpočtu pro školy v roce 2024, které se mají realizovat především sníženými úvazky provozních zaměstnanců a snížením maximálního počtu vyučovacích hodin pro školy (tzv. PHmax). To v praxi může znamenat omezení počtu hodin a předmětů, nedělení tříd či rušení moderních prvků výuky (tandemová výuka), což je v rozporu s dosud prosazovanou Strategií 2030+. Výše výplaty provozních zaměstnanců je již nyní na minimální úrovni, při výši nákladů na život v Praze jsou částky skutečně tristní. Pokud bychom provoz – tj. jídelnu a úklid řešili dodavatelsky, rozhodně neušetříme.

K čemu povede snížení rozpočtu:

  • snížení výdajů na inkluzi a asistenty pedagoga (snížení počtu asistentů ve školách, snížení podpory žáků SVP a mimořádně nadaných);
  • snížení neinvestičních výdajů (zejm. pro platy nepedagogických pracovníků);
  • omezení počtu hodin a předmětů, které jsou nyní v disponibilním režimu (nemožnost dělit hodiny na menší skupinky žáků)

Chápeme, že zejména pro rodiče nejmenších dětí je uzavření školy komplikací, věříme však, že většina z Vás vnímá kvalitu vzdělávání jako prioritu.

Děkujeme za pochopení a podporu.

Mgr. Naďa Koháková

ředitelka školy

 

Připojuji ještě podrobněji oficiální hlavní cíle plánované stávky a několik bodů k záležitostem, které v současné době trápí i další školy naší Prahy 9.

Hlavní cíle plánované stávky:

  • Zabránit nekoncepčním zásahům do vzdělávací soustavy.

  • Zabránit dalšímu snižování výdajů ve školství, které by nesporně negativně ovlivnilo kvalitu vzdělávání – vysvětlení: nedostatek finančních prostředků způsobí pokles hodin věnovaných výuce, omezí možnosti škol dělit třídy na skupiny, ve kterých je vzdělávání efektivnější, omezí se volitelné předměty, ohrozí se existence malotřídekToto opatření může vést naopak ke zvýšené finanční zátěži pro některé školy – např. počítačová učebna má 15 počítačů pro 15 žáků, pokud se nebude třída dělit na skupiny, je nutno pořídit dalších 15 počítačů = zvýšená finanční zátěž školy, nejen na pořízení, ale i údržbu a provoz (licence apod.).

  • Zajistit, aby platy nepedagogických pracovníků (školníků, uklízeček, kuchařek, provozních zaměstnanců, atd.) a ostatních pedagogů (asistentů pedagogů, ...) v roce 2024 neklesly – zdůvodnění: chceme čisté školy a chceme poskytovat kvalitní stravu našim žákům. Současná situace v Praze je tristní, tabulkový nástupní plat vrátné/ho 17 440 Kč, uklízeče/ky 18 140 Kč, pomocné síly do kuchyně 21 750 Kč, školnice/školníka je 17 350 nebo 23 510 Kč (záleží na zařazení), kuchaře/ky 23 510 Kč (veškeré částky jsou uvedeny v hrubé mzdě). Je velice obtížné obsadit tyto pracovní pozice již nyní, neumíme si představit situaci, kdy dojde k dalšímu poklesu finančních prostředků pro naše zaměstnance na těchto pozicích.

  • Nechceme, aby z prostředků na platy byly hrazeny dávky v nemoci – vysvětlení: v případě vysoké nemocnosti zaměstnanců se dostaneme do finančních problémů, za chybějícího zaměstnance musíme najít náhradu, kterou plně financujeme, budeme tedy vynakládat větší objem finančních prostředků, které nám budou chybět.
     

K výše uvedeným bodům, oficiálním důvodům stávky, doplňujeme následující:

  • Počty žáků a složení běžné třídy ZŠ – v našich školách máme ve třídě 27 – 30 žáků, z toho jsou 1 - 2 žáci integrovaní, další 2 -3 žáci se specifickými problémy (ADHD, psychické problémy, sociálně slabší žák, apod.), 5 – 10 žáků cizinců (většinou 2 – 3 nerozumí česky), zbytek tvoří ostatní žáci. V těchto třídách je za této situace velmi obtížné zajistit kvalitní vzdělávání – návrh řešení: viz následující body.

  • Cizinci ve třídách – MŠMT vydalo k ukrajinským žákům mnoho metodik a doporučení, k ostatním cizincům nikoliv. Požadujeme rovný přístup ke všem žákům cizincům – ukrajinští žáci mají mnohem více možností z hlediska škol než ostatní žáci cizinci – možnosti se týkají především doučování zdarma pro ukrajinské žáky a poskytování dalších úlev ve výuce.
    Žák cizinec s jazykovou bariérou, který nerozumí česky – spolužákům ani vyučujícím nerozumí, zajištění jeho bezpečnosti je velmi problematické, při stěhování tříd se nedokáže dorozumět. Při nástupu do běžné třídy většinu hodin „prosedí“ - nechápe zadání, nerozumí. V odpoledních hodinách většinou navštěvuje doučování, učí se jazyk, snaží se naučit látku, které nerozumí – je pod obrovským tlakem a psychická zátěž je nadměrná. Návrh řešení: rozřazovací test z českého jazyka – v případě dostatečného porozumění zařadit do běžné třídy, v opačném případě je nutné absolvovat 3 – 6 měsíční intenzivní kurz českého jazyka s přípravou na výuku v daném ročníku. V tomto bodu by se daly ušetřit chybějící finanční prostředky. Většina škol poskytuje svým žákům doučování, některá hrazená z projektů MŠMT. Pokud by byla zřízena po celý rok třída zajišťující vzdělávání v českém jazyce pro několik škol dohromady a byl v ní přítomen jeden pedagog a jeden asistent po celý rok, ušetřily by se finanční prostředky. Po splnění požadované míry porozumění by byl žák zařazen do běžné třídy.

 

  • Speciální třídy (s počtem 10 - 15 žáků, 1 pedagog, 2 – 3 asistenti pedagoga) – žádáme úpravu paragrafu 16 školského zákona, případně možnost zřídit speciální třídy. Souhlasíme s integrací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP) do běžných tříd, ale pouze v případech, kdy je to možné. Chceme speciální třídy pro některé žáky se SVP – zdůvodnění, výhody: žák má ve speciální třídě individuálnější přístup, má mnohem větší šanci zažít úspěch než v běžné třídě, dokáže si lépe osvojit požadované základy učiva, nutné pro jeho další rozvoj. Výhody spatřujeme i v možnosti šetření finančních prostředků – každý z těchto žáků má zpravidla nárok na asistenta pedagoga – tzn. v běžném provozu školy potřebuje těchto 15 žáků 15 asistentů, pokud je zařadíme do speciální třídy, předpoklad je, že financován by byl jeden pedagog a dva až tři asistenti podle potřeby, tzn. výrazné šetření finančních prostředků.

  • Žáci s výchovnými problémy – v současné době se potýkáme s nárůstem žáků s výchovnými problémy. Možnosti škol jsou při řešení velmi omezené – výchovná opatření, zapojení dalších institucí (Policie ČR, OSPOD). Ne vždy jsou navrhovaná opatření účinná. V případě, že doporučujeme středisko výchovné péče, je nutný souhlas zákonného zástupce. Návrh řešení: požadujeme možnost vyloučit na 1 – 2 týdny problematického žáka z výuky (pouze v případech, kdy se jeho nevhodné chování bude opakovat, výchovná opatření nebudou účinná, škola vyčerpá všechny dosud zákonné možnosti). Tomuto žáku budou poskytnuty veškeré podklady pro vzdělávání, nabídnuty budou individuální konzultace vyučujících v odpoledních hodinách, aby měl žák možnost se řádně vzdělávat v domácím prostředí po dobu vyloučení ze školy z důvodu výchovných problémů.